Trenduri in fiscalitate – cum tin pasul IMM-urile

Analiza Trusted Advisor – puncte de atentie pentru optimizarea demersului de digitalizare

Concluzionam despre 2022 ca a fost anul fiscalitatii, cu mult focus pentru antreprenori in vederea intelegerii noilor prevederi, a conformarii si optimizarii sarcinii fiscale.

Trebuie sa observam si sa nu ignoram un trend accentuat, respectiv transparenta si raportarea analitica in timp real.

Pana la momentul implementarii deja au fost puse in practica noi exigente de raportare, precum transmiterea automata zilnica a rapoartelor Z emise de casele de marcat, e-factura, e-transport, SAF-T 406, raportarea rambursurilor de catre furnizorii de servicii postale.

Chiar daca lucrurile nu se intampla deja la nivel global si se vor implementa in mai multe etape, este bine sa cunoastem ca la un moment dat, nu foarte indepartat, toate operatiunile economice, materializate in tranzactii financiar-contabile, vor fi transferate in mod automat catre serverele ANAF.

Ce implicatii avem?

  1. Integrarea sistemelor in care lucram – este nevoie ca datele sa fie in acelasi loc. In practica multe companii lucreaza cu baze de date multiple, stocuri, facturare separat de contabilitate, etc.
  2. Simplificarea proceselor si transpunerea lor corecta in fluxuri contabile. Ne asteptam sa vedem ca oamenii de business sa lucreze mai aproape cu departamentele financiar-contabile si sa lucreze anticipativ, proiectand fiecare proces nou in cel mai potrivit si simplu mod posibil.
  3. Mai multa acuratete in contabilitate si cresterea nevoilor de auditare in cadrul firmelor mici si mijlocii. Antreprenorii au nevoie de certificare suplimentara ca raportarile contabile si fiscale sunt corecte.

Ioana Arsenie, strateg financiar Trusted Advisor: Ne asteptam ca in perioada urmatoare sa aiba loc o reasezare a modului in care se realizeaza externalizarea serviciului financiar-contabil, in sensul ca:

  • Firmele vor pastra in-house mai multe procese si tranzactii, chiar daca nu au experti contabili si seniori
  • Se va investi pentru performanta si control prin sistemele financiar-contabile-de gestiune (ERP) utilizate
  • Se va externaliza mai mult zona de revizuire, inchidere, cu accent prealabil pe definirea normelor de lucru, realizarea de proceduri de operare si training si consultanta permanenta.

In continuare, ne asteptam ca transformarea sa apara la nivelul ANAF, din faptul ca verificarile si solicitarile de clarificare se vor desfasura pe baza de teste, la distanta, sub forma unui audit. Contribuabilii vor invata sa raspunda la aceste solicitari, in mod documentat si colaborativ. Va fi un salt de ambele parti si o simplificare, in final, dupa atata conformare si implementari.

De aceea, recomandam ca IMM-urile sa investeasca cu atentie in digitalizare, evitand sisteme si baze de date disparate si avand in vedere atat aceste trenduri din fiscalitate, cat si principiile de guvernanta.

Ioana Arsenie este profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App- aplicatia de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *