Bugetarea „ZERO-BASED” – soluție în scenariul de recesiune?

Organizațiile care iau în calcul și scenariul de recesiune, fără a-și limita la acest scenariu strategia au la îndemână această tehnică foarte ofertantă. Din experiență perioadei covid, cunoaștem exemple de companii care au ratat oportunități și au pierdut cota de piață, deoarece au restrâns capacitatea de producție la nivel de supraviețuire.

Așadar, cum lucrăm să pregătim un scenariu de recesiune?

În acest material ne propunem să clarificăm un concept destul de puțin cunoscut, aplicat parțial, la nivel intuitiv, mai ales de IMM-urile care nu lucrează cu bugete : BUGETAREA „ZERO-CHELTUIELI” (En: „Zero-based budgeting).

Așadar, bugetarea zero-based este tehnica prin care sunt analizate liniile de business, la nivelul granular al costurilor individuale. În acest proces se pune presiune pe ownerul de buget, managerul. Acesta trebuie să demonstreze, în mod continuu, că resursele solicitate sunt neapărat necesare pentru atingerea obiectivelor de business și sunt utilizate responsabil.  

În implementarea acestui principiu de lucru, digitalizarea are un rol esențial. De regulă, analiza costurilor, a repartizării acestora pe linii de business scoate în evidență erori de clasificare, care conduc la analize și concluzii incomplete sau chiar eronate.

La această etapă se realizează o nouă iterație, în care se consideră oportunitățile de optimizare la nivel operațional, al proceselor.

Bugetele targetate sunt definite în cele din urmă considerând analize comparative (benchmark) și corelând cheltuielile cu rezultatele.

AVANTAJE:

  • Integrarea zonelor de business (bugetele nu rămân doar la nivel departamental)
  • Transparență privind utilizarea resurselor
  • Focus pe optimizarea coordonată a utilizării resurselor – spre deosebire de abordarea tradițională a bugetării, de creștere/descreștere incrementala, bugetarea zero-based propune o abordare structurală fără bariere care provoacă organizația și managementul să răspundă la întrebarea „DE CE? Este aceasta calea cea mai buna?”

Ioana Arsenie, strateg financiar: Consider că această tehnică de lucru aduce beneficii reale atunci când este integrată în viața organizațiilor și crează oportunități deosebite pentru profesioniștii în finanțe să contribuie la crearea de valoare, prin facilitarea acestui proces.

Ioana Arsenie este profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App- aplicatia de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *